Surfweekend & Safari weekend! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu Surfweekend & Safari weekend! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu

Surfweekend & Safari weekend!

Blijf op de hoogte en volg Janine

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Halloo! Daar ben ik weer  Met alweer heel veel nieuwe verhalen!
In de eerste week zijn we nog een keer naar de township geweest, waar we nu ook echt de arme kant hebben gezien. Ik had er al veel over nagedacht, maar het is natuurlijk wel shocking om die ‘huisjes’ daar te zien! Het was wel heel mooi dat alle kindjes die je tegenkwam, blij naar ons zwaaiden. We zijn nog naar een childcare geweest, waar ze speciaal voor ons een dansje deden! Heel lief. Alle studenten van de entrepreneurship minor zullen een project gaan helpen in de township. Mijne moet alleen nog opgestart worden, maar hopelijk kan ik veel mensen / kinderen helpen daar!

Na een volle eerste week, ging vrijdag (de 13e) mn eerste weekendje weg van start! Onwijs veel zin in. Het tripje ging naar Jeffrey’s Bay, en was geregeld vanuit school (wat voor de 1e keer wel lekker makkelijk was). Op de planning stond Surfen, Braaien (BBQ), Sandboarden en Ziplinen! Ondanks de mega regenbuien / onweer, hadden we er heel veel zin in (group van 45) en het begon in de bus al met een Afrikaans biertje, waardoor de sfeer en snel in zat! Eenmaal aangekomen een lekkere cheeseburger als lunch (alles is vet hier) en daarna zat ik in de eerste groep om te (golf)surfen! Een hele vette ervaring, en ik vond het onwijs leuk om te doen! Het ging verassend goed, wat het natuurlijk nog leuker maakte (de foto’s zijn te vinden op facebook ;) ).

S’avonds lekker uit eten en m’n eerste Struisvogelbiefstuk gehad! Stond op mn to-do list. Erg lekker! Daarna was er nog een gezellig feestje in het surfcamp (waar ik trouwens met 10 personen op 1 kamer sliep, wel gezellig, maar wel even wennen!).
Zaterdag werden we wakker met veel regen, maar dat weer hield ons er niet van om te gaan ziplinen! Het is een soort van ‘tokkelen’, van een rots van 5 meter (waar je ook vanaf kon springen  ). Het water was lekker warm, en de omgeving was heel natuurlijk, heel mooi! Ook hiervan zijn de foto’s op facebook te vinden ;)
S’avonds al gehoord dat het Sandboarden niet door ging, vanwege het natte zand. Je kon kiezen voor paardrijden of surfen, en ik koos (als 1 van de 5 meiden) ervoor om te gaan surfen! Dus zondagochtend om 8 uur, in de regen, lekker aan het surfen, met hogere golven dan vrijdag! Hierdoor vaak omver gespoeld, maar net zoveel lol gehad 

Naast het ‘chille leven’, wat vooral in de weekenden is, was het deze week tijd om echt met school te beginnen. Ze hebben de module wat moeilijker gemaakt, en daardoor al een hele drukke week gehad met 2 reports, 2 presentaties en een meeting! Dus dat waren echt wel dagen van 0845 (ontbijt) tot 17.00 op school! Maarja, daarvoor zijn we hier uiteraard ook . We hebben vandaag (24e) te horen gekregen wat voor project we hebben, en het gaat erom dat we 30 jongeren, die uit de rural areas komen en erg arm zijn, geen knowledge hebben en geen engels kunnen, opleiden tot chef, inclusief English classes, driving lessons, etiquette etc! Super vet!

Gelukkig komt na een week ook weer weekend! Om 6.30 vertrokken we met 5 meiden richting een Game Reserve, een safari dus. 2 meiden hadden dit weekend geregeld, en wij (de andere 3) met wat details geholpen. Auto gehuurd, en op naar Kwantu! De heenweg gelijk al dingen meegemaakt, zoals het ‘spongebob’ huis tegengekomen (ananas) en hebben we (sorry) een aap doodgereden.... Apen komen hier heel veel voor, en lopen overal (en ze stelen alles). Hij liep op de weg, en keek ons nog aan, maar we reden 100 km/uur, en er zat een bus achter ons...(en er zijn geen uitvoegstrookjes hiero). Wij waren even allemaal in shock, maar gelukkig heeft de chauffeur ons in veiligheid gehouden 

Eenmaal aangekomen bleek het een super luxe hotel / lodges te zijn, en kregen we een welkomsdrankje, warme chocolademelk in een coctailglas. Het was die dag erg bewolkt en frisjes, dus no problem! We werden heel goed verzorgd, met nog hapjes (loempia’s om 09.00 s’ochtends) en eindelijk cappuccino! We kregen ook een rondleiding, en omdat we vertelden dat we hotelschool deden, nog een extra met de mooiste kamers! (onbetaalbaar, maar extreem mooi). Om 10.00 begon de safari, met 5 meiden in een grote Safari-jeep, plus onze gids Coolman! Een onwijs leuke man, die alles wist en ook lekker vrolijk was. We hebben erg geluk gehad, en Zebra’s, Steenbokken, Wildebeesten, Neushoorns (2), Nijlpaard (alleen de neus), Giraffen (4) en Leeuwen gezien! WAUW! De leeuwen was heel uitzonderlijk, gebeurt niet zo vaak, maar we hadden perfect weer voor een safari. Ik lieg niet, ze lagen op 5 m afstand, best spannend! (foto’s komen op facebook). 2 mannetjes met mooie manen aan de ene kant, en aan de andere kant het vrouwtje plus 3 kinderen.
Onderweg nog even gestopt midden in de wildernis, voor een plaspauze! Ook weer meemaakt  Haha. Na 2,5 uur was het tijd voor de lunch (buffet), die overheerlijk was! Eindelijk weer groente! En allemaal lekker vlees, gelukkig een keer zonder allemaal vet(randjes).

Om een uurtje of 4 doorgereden naar ons B&B, heeel oudbollig ingericht, bloemetjes all over, en zelfs een bloemetjeszakje om de toiletrol heen... (sfeerimpressie). Maar verder erg gezellig, een de volgende dag een overheerlijk engels ontbijt. S’avonds viel de stroom weer uit (gebeurt heel vaak, voo 2 uur) en met een kaarsje in de badkamer lekker gedoucht. We gingen uit eten met andere meiden (13 totaal) die in de buurt zaten, en echt Afrikaans gegeten! Springbok carpaccio en Wildebeest biefstuk! Het was allemaal ‘organic’ en de groente die uit de tuin kwamen smaakten ook heeeel lekker (na 2 week geen groente).

Zondag zijn we eerst met eigen auto door Addo Elephant Park gegaan, we hadden 2,5 uur. We hebben wel 100 olifanten gezien gok ik, midden op de weg, liggend, spelend, drinkend en beschermend. Heel mooi om te zien, en ook een ervaring om omsingeld te worden door de reusachtige beesten! Verder nog wat kleiner wild gezien. Na dit doorgereden naar een mini vliegtuigje....op naar het volgende avontuur! We gingen namelijk Olifant Rijden, en om er te komen moest je met een vliegtuigje  6 persoons, 7 min, wiebelig en turbelentie, maar wat een geweldig uitzicht over de bergen /natuur! De olifanten hebben een huid van 3 cm, en voelde aan als steen, ze leven los en hebben verder een goed leven. We mochten er 30 min opzitten, daarna mochten we aan het ‘been’ voelen (dus onder de olifant staan) en mochten we ze voeren! Dat was de leukste ervaring, je kon in de slurf gooien, maar ook zeggen ‘trunk up’ dus direct in de mond gooien! Dan sta je echt bijna in de olifant....Ervaring om nooit meer te vergeten!

Nou, nu heb ik jullie wel weer lang genoeg bezig gehouden, met 2 volle weekenden, en ik zal eens verder werken aan de school opdrachten! Week is weer begonnen ;)

Veel liefs Janine