Roadtrip! Lesotho en meer! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu Roadtrip! Lesotho en meer! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu

Roadtrip! Lesotho en meer!

Blijf op de hoogte en volg Janine

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Joehoeee! Daar ben ik weer met een heeel avontuur! Onze eerste echte roadtrip zit er op! 10 dagen met 5 meiden heel wat rond getoured, 2600 km!! Maar wat een avonturen! :) (sorry voor het lange verhaal, maar het is het waard :)

We vertrokken Zaterdag 4-4 naar Lesotho. Dit is een erg arm landje, midden gelegen in Zuid-Afrika. De reis zou ongeveer 8 uur duren, dus mooi even door karren. Met een flirtende douane / politie keurig de grens over gekomen (dachten we.. komt later ;) ), en door Lesotho heen! Gelijk heel anders, met nog kleinere hutjes, en veel mensen met traditionele kleding aan (halve jassen of kleden over hun schouders, later gevraagd wat dit was, ze hebben dit omdat ze de hele dag met hun koeien (ongeveer 10) rondlopen, en mocht het weer omslaan, hebben ze bescherming..). De ‘lodge’ stond al 60 km van te voren aangegeven, gelukkig maar, want er was geen bereik, geen internet en later bijna geen elektriciteit! Echt terug in de tijd. Op een gegeven moment moesten we een weg op.. een en al potholes (gaten), steentjes, greppels en zand.... Met onze Toyota Corolla.. Maar we konden niet keren, en de bordjes gaven het echt aan.. (uitstappen om het te vragen is te gevaarlijk.. dus maar in de 1e versnelling doorrijden..). We hadden nog even een angst moment toen er een groep kinderen midden op de weg stond.. (met stenen in hun hand, want ze willen snoep). Gelukkig gingen ze na 20 sec aanstaren aan de kant (ze zagen vast onze geschrokken gezichten). De weg werd 7 km lang nog erger, maar uiteindelijk aangekomen!
Een prachtige lodge met een geweldig uitzicht! We sliepen in traditionele hutjes.. (Xhosa traditie, alle Xhosa mensen wonen zo). Dit is een rond hutje (vanwege geesten), gemaakt van een soort Mud, met alleen 2 bedden en een kaarsje ertussen, en een Rieten dak! Een hele ervaring ;) we hebben meegegeten (want er zijn geen winkels), en de volgende dag paard gereden. Jaja, je leest het goed, Janine op een paard.. mijn paard was uiteraard lekker rebels en luisterde niet echt, maar de 4 uur durende tocht was prachtig, over rotsen en door de bergen! ( arm paard). Het was btw erg koud in Lesotho, met een vestje, vest én een jas aan gezeten!

De volgende bestemming was Drakensbergen! Het zou ongeveer 6 uur rijden zijn, maar uitendelijk 9 uur... Onderweg werden we 3x gestopt door de politie, puur omdat we blond zijn.. elke keer gevraagd of ze ons mochten trouwen, ons nummer mochten etc. Nouja.. Na verdwaald te zijn in een stad, gelukkig de goede grens gevonden. Een rij van wel een uur lang (het was pasen), en toen gewoon ons paspoort gegeven.. Geen probleem dachten we. Totdat er een man van de immigratie dienst kwam, die ons niet blij aankeek! Hij was boos en schreeuwde hoe wij konden laten zien dat we uit Lesotho kwamen.. We waren blijkbaar illegaal in Lesotho geweest!!! Wat blijkt, bij het inrijden van Lesotho hadden we alleen een stempel gekregen van ‘Departure South Africa’ maar niet van het enteren van Lesotho! Hij zag onze geschrokken gezichten en na 5 minuten draaide hij zijn mening bij, en mochten we gelukkig door.. Uiteindelijk pas om 19.30 in ons nieuwe hostel!
Het hostel was onwijs mooi, met jacuzzi in de bar, sauna en een buitenzwembad en een erg relaxede sfeer!

De volgende dag gelijk met een tour mee om te gaan hiken door de bergen, 14 km!! We gingen van 2500 m naar 3100 m klimmen, klauteren en lopen. We hadden erge pech met het weer, want het was de hele tijd mistig, dus eigenlijk niks kunnen zien van het uizicht (wat ik op foto’s heb gezien, en het is prachtig..) Ook de hoogste waterval van Afrika niet kunnen zien, wel gehoord! Het was trouwens ook onwijs koud daarboven, had alle kleren aan die ik mee had, haha! Gelukkig trok het op de terugweg nog een beetje open, maar dat was natuurlijk wel op een lagere hoogte (maar in ieder geval ‘de drakensbergen’gezien). Op het eind moesten we nog ladders af... 18 m en 22 m naar beneden, zonder vast te zitten! Levensgevaarlijk eigenlijk, maarja je laat echt niet los! (foto’s volgen op facebook..) Iedereen had bibberende handjes en knietjes, maar we supportten elkaar!

De volgende bestemming was Durban. De reis duurde gelukkig maar 3 uurtjes, en we gingen gelijk naar een meeeega shopping centre. Ik heb nog nooit zoiets groots gezien! Durban is ‘the capital of Indian’ maar verder was er vrij weinig te zien. We zouden naar een markt, maar die bleek te gevaarlijk voor ons als 5 meiden. Daarom maar even op de boulevard gelopen, en heerlijk gelunched met uitzicht op zee uiteraard. Ook ons Hostel had uitzicht vanuit het zwembad op zee :)

De laatste bestemming was ook weer zooo mooi! Coffee bay! Dit is gelegen aan de wild coast, met erg mooie stranden en bergen! Het hostel was heel relaxed, s’avonds kampvuur, hippies and locals die lekker djembé spelen, blote voeten en lekkere coctails! We hebben met een erg leuke local (Silas, wij noemden hem Cola), weer een hike gemaakt, dit keer 9 km! Erg zwaar, na maar een paar uurtjes slaap, en een heel erg hete dag! (ik gok 35 graden). De hike was erg mooi, over hills, die aan de zee lagen. Onderweg nog Dolfijnen gespot! Uiteindelijk kwamen we aan bij de ‘bestemming’, THE hole in the wall! Oke.. haha het is gewoon een gat in een rot, door een natuurlijke vorming. Maar we hebben m gezien! Terug in een bakkie, achterin zo’n 4x4 car, met nog een biertje in een ‘locale pub’..Hahaha, ze hadden alleen 0.5 bier flessen (dat was het) en het is een hutje gemaakt van regenplaten, met 4 huisjes er om heen! Maar leuke ervaring. Ennnn ik ben daar ‘getrouwd’ met Silas!
In de Xhosa culture gaat het nog om de koeien (iedereen heeft koeien). Als je wil trouwen, moet je koeien bieden aan de familie. Alleen Silas is een beetje zielig, hij kan geen vrouw vinden (want iedereen in de dorpen is zijn familie, en hij heeft alleen maar een Ezel!) dus wij wat grappen, en uiteindelijk heeft ie me overgehaald met een ezel, een varken, en hij wou later met mij zn eigen backpackers hostel beginnen! Hahaha! De hele tijd noemde die mij ‘my wife’. Op zondag avond mocht iedereen gewoon mee eten, en kregen we traditioneel Afrikaans eten :)

En dat was het alweer! Na veel leuke, verschillende reizigers ontmoet te hebben, en erg gezellig te hebben gehad met de 5 meiden, nu weer terug in een uitgestorven Port Alfred! Echt heel saai, vooral omdat het nogal koud is, dus kan je hier niet zo veel! Maar deze week even al mn kleren wassen, boodschapjes doen, en voorbereiden op de volgende reis! Papa komt zondag!

P.s. De fotos komen morgen als het goed is op Facebook, om een wat completer beeld te krijgen van mn reis! :)

Bedankt voor het lezen en volhouden, en tot snel!
Lieefs Janine

• 14 April 2015 - 21:15

José:

Zo Janine, wat weer een belevenissen. MAAR je had me wel even mogen vertellen dat je getrouwd bent. Nou hou ik wel van cola maar toch...Op zn minst verwacht ik een foto van mijn schoonzoon. Ben ook erg benieuwd naar alle andere foto's.

• 15 April 2015 - 00:12

Alie :

Prachtig om elke keer jouw belevenissen te lezen. Ben ook erg nieuwsgierig naar de foto's van je "huwelijk " en je man haha. Maar die trap van 22 meter, bah wat eng!! Heel veel plezier straks samen met je papa, geniet ervan!!