Roadtrip 2.0, Garden Route! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu Roadtrip 2.0, Garden Route! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Janine Pietersen - WaarBenJij.nu

Roadtrip 2.0, Garden Route!

Blijf op de hoogte en volg Janine

18 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Halloooo lieve vrienden en familie!

Even een lange tijd weg geweest! 2 weken naar Lesotho etc, zie vorige blog, en daarna 2 weken met papa op Roadtrip, langs de kust naar Kaapstad! Of wel de zogeheten Garden Route. Zondag de 19e papa opgehaald in Port Elizabeth, en gelijk door gereden naar Tsitsikamma, zo’n 2 uur verderop. Ik ging rijden (voor het eerst, aan de linkerkant), want papa was natuurlijk vermoeid. In Tsitsikamma sliepen we in een soort van backpackers, want ik was er al eerder geweest en dat was erg goed bevallen! 2 nachten gebleven, elke avond kampvuurtje en Afrikaans eten van de chef. De dag erop hebben we gehiked in het National Park, onwijs mooi met de Indische Oceaan en bergen op de achtergrond! Helaas ben ik hier gebeten door een teek in mijn enkel, wat die avond dikker en dikker werd. Dus na wat rond hinkelen de volgende dag maar naar een goede dokter in Plettenbergbay. Hier heel goed geholpen, met drukverband, 2 soorten medicijnen en krukken... In Plettenberg nog lekker geluncht aan zee, en door naar Knysna, een erg mooi badplaatsje met een lagoon, die overloopt in de zee. Ondanks mn voet een hele mooie Sunset Cruise gemaakt (via het lagoon, richting zee én ondergaande zon), inclusief oesters en wijn!

In het B&B heeft de lieve eigenaresse nog gebeden voor mijn voet, erg lief! Na een ontbijtje op het dakterras, doorgereden naar Wilderness. Met pap in een kano, en door het natuurgebied gekanoëd (ipv hiken). Ondanks mn voet wou ik toch heel graag de waterval zien, dus met 2 franse jongens en pap gelopen (en ik gestrompeld) naar de waterval  S’avonds heerlijk gegeten met een live reaggea bandje. De volgende dag nog mooi genoten naar het zee uitzicht, en doorgereden (via een prachtige route) naar Oudtshoorn. Daar hebben we erg actief gedaan! Eerst de cango caves bezocht, erg impressieve grotten. Daarna door naar een echte Ostrich-farm (struisvogel), en daar info gekregen, geaaid, gevoerd en op gezeten! Aan het eind vd middag kwamen we toevallig langs een groot park, waar ze safari’s hadden! Dus een impulsieve actie, en een prachtige safari gehad, met neushoorns, nijlpaard, giraffes, meerkatten, bokjes, wildebeesten etc! S’avonds uiteraard Ostrich gegeten, en daarna uitgenodigd bij 2 vrijgezelle, aangeschoten ‘eigenaren’ van het B&B 

Door naar Cape Agulhas!! Het plaatsje zelf stelt opzich niet veel voor, maaaaarrr het is wel het meest Zuid-Oostelijke puntje van Afrika! EN de plek waar de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan samen komen! Mooi genoten van het uitzicht, en beland in een prima hippie-hostel 
En toen gingen we naar de plek waar ik erg naar uitkeek! Stellenbosch (wijngebied)  We sliepen ook op een wijnfarm, en aangekomen mocht ik gelijk meedoen met een wine tasting, papa aan de cappuchino. De eerste dag eerst Stellenbosch zelf bekeken (mooie oude studenten stad), en lekker geborreld en gegeten. De 2e dag werden we om 9.15 al opgehaald door Keith, onze 72-jarige wijn-guide, die ons 6 hele mooie en goede winefarms heeft laten zien! (van de 200). Een top dag met uiteindelijk 26 wijnen (proeven, niet drinken jongens ;) ).

Maandags (Koningsdag) was het tijd voor Kaapstad! Het plan was om te beginnen bij Robben Island, vanaf Waterfront, maar die zat al helemaal volgeboekt! Uiteindelijk een geluk bij een ongeluk, want het was een prachtige heldere dag om de Tafelberg te zien! Dus met de hop-on-hop-of bus door Kaapstad gereden, en uitgestapt bij Tafelberg. Met de kabel omhoog en genoten van het prachtige uitzicht, echt aan alle kanten helemaal anders! (stad, bergen, zee etc.). S’middags nog door met de bus, en nog even Camps Bay bekeken. We sliepen in een prachtig appartement, in het centrum van Kaapstad!

De 2e dag in Kaapstad was vroeg opstaan, want we gingen dit keer wel naar Robben Island. 45 minuutjes met de boot, en daarna met een tourbus een rondleiding over het eilandje gekregen. Erg mooie en impressieve verhalen. Vervolgens naar de gevangenis, waar we werden toegesproken en begeleidt door een oud-gevangene. Hij had in totaal 7 jaar vast gezeten. Dit was nog indrukwekkender, vooral de verschillen tussen ‘the colours’ en ‘the black guys’, en de mini cel van Nelson Mandela (18 jaar..).

De dag vervolgd bij Waterfront, waar we dolfijnen in de haven hebben gespot! Daarna nog naar Long Street (Midden in centrum), en wat rondgekeken bij marktjes en winkeltjes. Via de tuinen van Kaapstad weer terug. Deze avond hebben we een geweldige avond uit gehad, bij restaurant Stardust! Dit is een entertainment avond, met de bediening die 2 min later op het podium staat te swingen! Erg goede performance allemaal, en een top sfeer bij iedereen!

De laatste dag zijn we nog meer naar het zuiden gereden. De eerste stop was ‘Builders Beach’, oftewel Pinguin strand! Gezellige pinguins, midden in Afrika, die allemaal op dat strand leven . Daarna door naar Cape Point, het meest Zuid-westelijke puntje van Afrika! Na een stevige hike omhoog, prachtig uitzicht op de oceaan en strandjes! Écht het einde van de wereld.. Ook nog even bij ‘Kaap die goede hoop’ gekeken, maar dat was meer een touristische bedoeling, met vele toeristen die ruzie maakten om een plekje voor een foto...
Deze dag geindigd in Mama Africa, een echt Afrikaans restaurant met live Afrikaanse muziek, en Wild Afrikaans! Papa aan de ‘Kudu’-biefstuk, en ik aan een mix met o.a Krokodil, Kudu, Ostrich, Pumba en Springbok.

Na Kaapstad een hele dag gereden richting het Noorden, en geslapen in Tsitsikamma. Zelfde plek, lekker bij het kampvuurtje! De volgende dag gereden naar een Game Reserve, waar we een safari hebben gedaan  Heeeel erg opzoek geweest naar de leeuw, maar helaas voor papa niet gespot. Maar wel weer veel ander wild!! S’avonds via een zandweg geindigd in ons B&B, en de laatste dag zelf door Addo’s gereden. Dit is een groot national park, waar je zelf de hele dag door kan rijden. Onwijs veel Olifanten gezien (over de weg, 1 M afstand) en eindelijk de Buffelo (stuk of 50)!! 1 van de big five 

De vakantie geëindigd in Port Alfred, waar ik woon. Met pap en mn nieuwe kamergenootje (Lenie, die ik al ken van Terschelling  ) lekker gegeten en volgende dag ontbeten. S’middags pap naar Port Elizabeth gebracht, en die is na een top reis van 2 volgepropte weken weer veilig geland in Nederland!

En nu is het winter en weer tijd voor school! Port Alfred is op dit moment best frisjes, maar we mogen niet klagen ;) Een hele nieuwe lading studenten is aangekomen, dus dat is wel gezellig! Plus mn nieuwe roomie, met 6 wildlife schilderijen in onze kamer, gezellig!  School wordt deze module niet zo druk, het is aardig saai. 3 uurtjes per week! En dan daarnaast nog naar de projecten, maar dat is ook niet zo veel.

Afgelopen weekend nog een keer naar Tsitsikamma geweest, omdat ik me daar helemaal thuis voel, met alle lieve mensen (personeel van het hostel o.a.), de mooie natuur en de leuke activiteiten  Lekker gesurfd, black water tubing (again) en nog een spannende hike naar de waterval! En uiteraard de heerlijke Braai (bbq), gezellige kampvuur en lieve hond!